MRDIĆ PREDSTAVIO DOKAZE: Bojović i Milošević direktno odgovorni za tragediju u Novom Sadu – Tužilaštvo pokušava da zataška slučaj!
Dokumenti koje je poslanik Mrdić predao Tužilaštvu za organizovani kriminal otkrivaju lanac propusta, zloupotreba i ignorisanja zakona koji su, prema navodima iz prijave, direktno doveli do tragedije u kojoj je poginulo 16 ljudi na železničkoj stanici u Novom Sadu, piše portal 24sedam.rs.
Tragedija koja je 1. novembra 2024. godine potresla Srbiju, kada se nadstrešnica železničke stanice u Novom Sadu srušila i usmrtila 16 ljudi, ponovo je u centru pažnje.
Nakon višemesečne tišine institucija, predsednik Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu Skupštine Srbije i narodni poslanik SNS, dr Uglješa Mrdić, predao je danas Tužilaštvu za organizovani kriminal sve dokaze o odgovornosti bivših rukovodilaca preduzeća „Infrastruktura železnice Srbije“ AD Beograd — Nebojše Bojovića i Milutina Miloševića.
Kako navodi, dokumentacija nedvosmisleno potvrđuje da su njih dvojica svojim odlukama, nemarom i zloupotrebama doveli do nesreće, dok Tužilaštvo — umesto da reaguje — pokušava da zataška slučaj i zaštiti odgovorne.
Redakciji 24sedam dostavljeni ekskluzivni dokazi
Dr Uglješa Mrdić dostavio je redakciji 24sedam kompletnu dokumentaciju koju je predao i Tužilaštvu. U pitanju su desetine stranica dokaza, zvaničnih zapisnika, svedočenja, odluka, ugovora, izveštaja o radu preduzeća, kao i veštačenja Fakulteta tehničkih nauka i Instituta za materijale i standarde (IMS).
Oni, prema sadržaju, jasno pokazuju lanac odgovornosti od vrha uprave „Infrastrukture železnice Srbije“, preko neizvršavanja propisanih kontrola i tehničkih pregleda, do potpune nebrige o bezbednosti putnika.
– Niko od nadležnih nije reagovao ni posle brojnih upozorenja. Umesto toga, Bojović i Milošević su odobravali ugovore i korišćenje stanice koja je bila u fazi rekonstrukcije, svesno dovodeći građane u opasnost – navodi Mrdić u dopisu koji smo imali uvid.
Tužilaštvo zahtevalo da “poslanik sam vodi istragu”
Mrdić oštro ukazuje na nepostupanje Tužilaštva za organizovani kriminal, koje je, kako navodi, od njega zatražilo da sam prikupi dokaze umesto da pokrene predistragu.
– Osnovno pravo i dužnost javnog tužioca jeste krivično gonjenje učinilaca krivičnih dela. Umesto da to učini, Tužilaštvo traži da ja obavim njihov posao. To je sramotno i nezakonito – poručuje Mrdić.
On ističe da su mediji još od trenutka tragedije objavljivali niz dokaza i činjenica koje ukazuju na sistemske propuste, ali da Tužilaštvo ne reaguje jer je, kako tvrdi, njegov šef u bliskim i prijateljskim odnosima sa osumnjičenima.
– Njihova pasivnost nije slučajna. Kada tužilaštvo štiti moćnike, a ne žrtve, onda to više nije pravda već korupcija – istakao je on.
Bojović potpisivao odluke, Milošević priznao da nije održavao nadstrešnicu
Prema dokumentima, prof. dr Nebojša Bojović, tada predsednik skupštine akcionara „Infrastrukture železnice Srbije“, bio je ključna figura u donošenju odluka o svim poslovima preduzeća, uključujući modernizaciju i rekonstrukciju železničke pruge Novi Sad–Subotica i objekta stanice Novi Sad.
Dana 10. novembra 2023. godine, Bojović je potpisao odluku kojom je ovlastio preduzeće da sa „Srbija Vozom“ potpiše ugovor o korišćenju javne železničke infrastrukture.
Taj ugovor je omogućio da se železnička stanica u Novom Sadu koristi za javni prevoz putnika, iako je u tom trenutku bila gradilište u rekonstrukciji.
– Bojović je svojim potpisom omogućio da putnici svakodnevno prolaze kroz objekat koji nije bio tehnički bezbedan. Time je praktično garantovao bezbednost tamo gde je nije bilo – stoji u dopisu.
S druge strane, Milutin Milošević, tada izvršni direktor za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom, u svojoj izjavi datoj pred Višim javnim tužilaštvom u Novom Sadu 6. decembra 2024. godine, priznao je da je bio odgovoran za održavanje nadstrešnice — i da ona nije bila održavana!
– Samo to priznanje dovoljno je za pokretanje postupka. Ali reakcije nema – kaže Mrdić.
Veštaci: Nadstrešnica propala zbog korozije — 40% kablova bilo neaktivno
Prema nalazima Fakulteta tehničkih nauka i Instituta za materijale i standarde (IMS), nadstrešnica koja se srušila bila je u katastrofalnom stanju.
Utvrđeno je da je oko 40 odsto nosećih kablova bilo potpuno neaktivno zbog korozije, a da nijedan kontrolni pregled nije izvršen godinama, iako je preduzeće imalo 140 miliona evra namenjenih za održavanje železničke infrastrukture.
– Raspad sistema održavanja bio je potpun. Sve se svodilo na administraciju i prikrivanje. Umesto da ulažu u bezbednost, rukovodioci su potpisivali ugovore i račune – kaže Mrdić.
Zakonske obaveze prekršene, propisi ignorisani
Mrdić se u dokumentaciji poziva i na Zakon o bezbednosti u železničkom saobraćaju i Zakon o železnici, prema kojima je upravljač infrastrukture obavezan da obezbedi bezbedno i nesmetano funkcionisanje železničkog saobraćaja.
Član 27 jasno propisuje da prostori namenjeni prijemu i otpremi putnika moraju biti uređeni tako da garantuju bezbednost, dok je član 55 Zakona o železnici obavezao „Infrastrukturu železnice Srbije“ da redovno vrši tehničke preglede i održavanje objekata.
– Ništa od toga nije urađeno. Neodržavanje nadstrešnice bilo je direktno kršenje zakona i elementarnih profesionalnih standarda – navodi Mrdić.
“Tužilaštvo pokušava da spase svoje prijatelje”
U svom obraćanju, Mrdić ne štedi reči na račun institucija. On otvoreno tvrdi da Tužilaštvo za organizovani kriminal pokušava da zataška slučaj i zaštiti odgovorne, jer je „njihov šef u prijateljskim odnosima sa osumnjičenima“.
– Dobio sam dopis u kojem traže da im ja dostavim dokaze. To je samo pokušaj da prikažu kao da nešto rade, dok u stvarnosti pripremaju odluku da moju prijavu odbace – naglašava Mrdić.
– Ako tužilaštvo ne reaguje, to znači da je i samo deo sistema korupcije.
“Neću dozvoliti da se istina sakrije”
Na kraju svog obraćanja, Mrdić je poručio da će kompletne dokaze objaviti javno, kako bi građani videli istinu, i sprečilo se eventualno skrivanje ili manipulacija dokazima unutar tužilaštva.
– Nisam siguran da Tužilaštvo neće pokušati da prikrije dokumenta po nalogu svog šefa. Zato ću sve što sam dostavio objaviti pred građanima. Ljudi imaju pravo da znaju ko je odgovoran za smrt šesnaestoro naših sugrađana – zaključio je dr Uglješa Mrdić.
Tragedija čeka pravdu
Sadržaj dostavljene dokumentacije jasno pokazuje da su bivši funkcioneri “Infrastrukture železnice Srbije”, prof. dr Nebojša Bojović i Milutin Milošević, svojim odlukama, propustima i ignorisanjem zakonskih obaveza, omogućili korišćenje stanice u Novom Sadu koja nije bila bezbedna.
Njihove odluke, kako navodi Mrdić, imale su direktnu uzročno-posledičnu vezu sa tragedijom 1. novembra 2024. godine.
Ako Tužilaštvo za organizovani kriminal ni posle ovih dokaza ne reaguje, upozorava Mrdić, „to će biti dokaz da se u Srbiji pravo i pravda više ne nalaze u institucijama, već u rukama naroda koji ne pristaje na ćutanje“.
