уторак, новембар 26

U Nišu prvi ogledni magacin za skladištenje otpada iz autoservisa

0
60

U Srbiji se trenutno prikuplja svega pet odsto otpada nastalog u autoservisima, kažu u Udruženju autoservisera Srbije. Zbog toga su pokrenuli inicijativu da se u Nišu otvori prvi ogledni magacin u Srbiji za skladištenje opasnog otpada nastalog kod popravke i servisiranja automobila. Namenjen je pre svega učenicima Elektrotehničke škole “Mija Stanimirović”, ali i vlasnicima autoservisa kako bi se edukovali da na pravilan način odlažu motorna ulja, rashladne tečnosti, akumulatore, sve ono što može da životnu sredinu.

U NIŠU PRVI OGLEDNI MAGACIN ZA OTPAD IZ AUTOSERVISA

Ovako bi po zakonu trebalo da se pravilno odlože motorno ulje, antifriz, akumulatori, krpe i filteri. Reč je o opasnom otpadu nastalom u autoservisima, koji često završi kao ogrev što po zakonu nije dozvoljeno jer zagađuje životnu sredinu.

Trenutno ne postoji ni kontrola koliko se ulja i maziva kupuje i generiše u radionicama. Mi nemamo podatak koliko imamo opasnog otpada u Srbiji. Samo u 2023. je na tržište izašlo 40.000 tona ulja i maziva, a mi smo uspeli samo pet odsto da prikupimo i zbrinemo na adekvatan način“, kaže Aleksandra Đurišić iz Udruženja autoservisera Srbije.

Da bi se bolje upravljalo otpadom, Udruženje autoservisa Srbije pokrenulo je inicijativu da se u dvorištu Elektrotehničke škole „Mija Stanimirović“ u Nišu otvori prvi ogledni magacin za skladištenje otpada iz autoservisa.

Namenjen je učenicima koji će jednog dana biti automehaničari, ali i vlasnicima autoservisa koji su kažu svesni svoje ekološke odgovornosti, ali dodaju da bi odlaganje trebalo da bude besplatno i da ima više operatera naročito na jugu Srbije koji bi preuzimali ovaj opasni otpad. Za sada ih ima samo u Beogradu.

Preuzimanje otpada za nas servisere beogradski operateri uslugu transporta naplaćuju iz Niša do Beograda 70.000 dinara“, objašnjava vlasnik autoservisa Dejan Jović.

Visoki troškovi upravljanja opasnim otpadom, uz kazne koje serviserima izriču inspektori, mnoge prinuđuju da zatvore radionice i odu u sivu zonu. Onda ulja i maziva završe u zemljištu, rekama ili se koriste kao gorivo za grejanje.

U razvijenim zemljama studije o zagađenju uzimaju u obzir i ova goriva koja se koriste, a ovde smo svedoci da u zimskom periodu zagađenje vazduha je na visokom nivou“, kaže Đurišić.

Da bi se ovaj problem rešio, Udruženje autoservisa Srbije pokrenulo je i inicijativu za povećanje subvencija, kako bi se omogućilo bolje zbrinjavanje otpada i smanjilo opterećenje za servisere.

Ovaj projekat sufinansiran je sredstvima Grada Niša. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Leave a reply