
Dvotočkaši na radaru: Prva akcija kontrole vozača motocikala, bicikala, i trotineta!
(Foto: arhiva)
Svako četvrto poginulo ili teško povređeno lice u saobraćaju je bilo vozač dvotočkaša, kaže major Aleksandar Radenković ispred Uprave saobraćajne policije,
U toku je međunarodna akcija pojačane kontrole saobraćaja koje će se sprovoditi do petka, 23. maja, u 34 evropske zemlje koje su članice organizacije Roadpol koja predstavlja mrežu saobraćajne policije.
Radenković je kazao da se ta akcija sprovodi prvi put, kao i da je ona usmerena na otkrivanje prekršaja koje čine vozači dvotočkaša, odnosno vozači motocikala, mopeda, bicikala i lakih električnih vozila (trotineta).
Ukazao je da su to vozači koji su jako bitni učesnici u saobraćaju, jer oni u Srbiji i širom Evrope, predstavljaju jednu od najugroženijih učesnika u saobraćaju.
“Konkretno u Srbiji, tokom prošle godine svako četvrto poginulo ili teško telesno povređeno lice bilo upravo vozač dvotočkaša, tako da mi ćemo naravno o rezultatima i o uspehu akcije suditi nakon završetka akcije, ne isključivo na osnovu podataka o broju prekršaja i već kako će biti stanje bezbednosti pre svega vozača dvotočkaša, ali naravno i drugih učesnika u saobraćaju”, naveo je Radenković.
Govoreći o prekršajima koje najčešće čine vozači bicikala, istakao je da je tokom prošle godine bilo nešto manje od 8.000 prekršaja, kao i da su blizu polovina tih prekršaja vožnja pod dejstvom alkohola.
“Veliki broj biciklista je i zadržan u službenim prostorijama zato što su vozili sa više od 1,20 promila alkohola u organizmu. Juče smo na teritoriji Odžaka pedesetsedmogodišnjeg vozača koji je vozio sa više od 2 promila, što je nasilnička vožnja. Pored tih prekršaja, česti prekršaji vozača bicikala jesu nekorišćenje svetala, što je jako bitno u noćnim uslovima smanjene vidljivosti jer utiče na njihovu vidljivost, time naravno i bezbednost”, rekao je on.
Naglasio je i da su biciklisti počinili više od 600 prekršaja nepropisnog korišćenja mobilnog telefona tokom prošle godine.
“Naravno ti prekršaji će i tokom ove akcije biti u fokusu kada je reč o vozačima bicikala”, rekao je Radenković.
Radenković je istakao da će se ta akcija sprovesti na teritoriji cele Srbije i naglasio da će prvenstveno biti usmerena na deonice puteva gde je veći intenzitet saobraćaja dvotočkaša, uključujući i biciklista.
Kada je reč o vožnji pod dejstvom alkohola, Radenković je naveo da su iste novčane kazne propisane i za vozače motornih vozila i bicikla, ali da se razlikuje po tom što za vozače bicikla ne postoje kazneni poeni, budući da oni nemaju obavezu posedovanja vozačke dozvole, kao i zabrana upravljanja motornim vozilom.
“Što se tiče visine novčanih kazni, oni se kreću od 10.000 dinara u fiksnom iznosu, za uslovno rečeno manje količine alkohola, predviđena je kazna zatvora u trajanju od 30 do 60 dana za one koji voze sa većim količinama alkohola od 2 promila, što je nažalost i tokom prošle godine i tokom ove godine bio prilično slučaj”, kazao je on.
Takođe, Radenković je istakao da bi trebalo praviti razliku između električnih bicikala u odnosu na snagu motora
“Ona vozila koja su snage elektromotora do 250 vati i koja se mogu kretati isključivo do 25 km/h, mogu se smatrati naravno biciklima i što se tiče kontrola njih, ona će biti identična kao kontrola ostalih konvencionalnih bicikala, da ih tako nazovemo”, ukazao je on.
Radenković je naveo da se bicikla koja premašuju navedene tehničke karakteristike smatraju mopedima, kao i da je to je jedno od pitanja koje će biti razmatrano i rešeno, donošenjem novog zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
“Svesni smo da na ulicama ima veći broj bicikala koji se kreću i brzinama, naravno, daleko većim od 25 km/h, ta vozila se ne smatraju biciklom, već mopedom”, rekao je Radenković.
Komentarišući stanje bezbednosti biciklista, on je ukazao da su tokom prošle godine vozači bicikala učestvovali između 1.000 i 1.500 saobraćajnih nezgoda i naglasio da izvršene analize pokazuju da su vozači bicikla ti koji izazivaju najviše saobraćajnih nezgoda.
“Svega 30 odsto saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju vozači bicikala su izazvali upravo oni. Uglavnom do nezgoda sa učešćem bicikala dolazi prilikom sudara od strane drugog vozila. Ponavljam, te nezgode izazivaju vozači drugih motornih vozila”, naveo je on.
Kada je reč o stanju bezbednosti biciklista, Radenković je istakao da je 2024. godine 41 lice poginulo u saobraćajnim nezgodama, dok je 400 vozača bicikla zadobilo teške telesne povrede.
“Ali s obzirom da tek sledi praktično period intenzivnije sezone vožnje bicikala, mi ćemo sa aktivnostima o kontroli saobraćaja prema biciklistima nastaviti u nastavku godine, u prvom redu, naravno, tokom letnjih meseci”, dodao je on.
Radenković je naveo da policija ima veliki broj pritužbi na vozače dostava i njihovo ponašanje, te je naglasio da su i oni predmet kontrole u narednom periodu.
“Kontrole će biti usmerene na to koje površine koriste, s obzirom na to da veliki broj njih, nažalost, koristi one površine koje nije dozvoljeno da koriste, u prvom redu, trotuare. Pored toga, biće kontrolisano da li ti bicikli ispunjavaju tehničke uslove za učešće u saobraćaju, budući da veliki deo njih se svrstava u mopede, a ne u bicikle i naravno, da li voze pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci”, poručio je Radenković.