Kako odoleti kupovini kada su izlozi puni popusta i neprestano iskaču reklame o poslednjim sniženjima? Ponekad je potrebno da zastanemo i razmislimo da li su nam nove stvari zaista potrebne. Na to podseća Međunarodni dan uzdržavanja od kupovine, koji se ove godine obeležava 29. novembra.

Crni petak, popusti, izlozi puni odeće i obuće na sniženju…Kako odoleti i ne kupiti ništa? Naročito ako u novčaniku ima para?
U svetu se svake godine 27, 28. ili 29. novembra u više od 65 zemalja obeležava Međunarodni dan uzdržavanja od kupovine. Cilj je da se simbolično skrene pažnja na negativne posledice potrošačkog društva, ali i na ugroženost potrošačkih prava.
Psiholozi kažu da je Crni petak, na primer, marketinški koncipiran tako da gađa osnovne emocionalne ljudske potrebe.
„Kupovine često budu impulsivne i neracionalne, a u osnovi svakog impulsivnog i kompulsivnog ponašanja nalazi se neka nezadovoljena emocionalna potreba. Kupovina tada deluje kao brza prečica koja na kratko smanjuje neprijatnost. To je svojevrsna ventilacija — samo trenutno olakšanje. Ljudi stiču utisak da će na tim kupovinama i specijalnim popustima dobiti nešto, a da neće uložiti puno, odnosno da će možda „pametno“ kupovati — što često nije slučaj kada se racionalno razmisli. To je jedna marketinška strategija gde nije baš sve onako kako nam se čini na prvi pogled”, kaže psiholog Jelena Krstić.
Kako onda racionalno kupovati?
„Važno je napraviti prioritete, spisak stvari koje nam stvarno trebaju, i zapitati se: „Da li bih ovo kupio sutra po punoj ceni? Da li bih kupio da nije na popustu?“ Tako prepoznajemo da li se radi o želji ili stvarnoj potrebi”, objašnjava Krstić.
Svrha Međunarodnog dana uzdržavanja od kupovine je i da se ljudi podsete u kojoj meri troše i koliko se odražva na njihov novčanik. Na ovaj datum organizuju se i neke aktivnosti kao što je razmena nepotrebnih stvari.

