DA LI ZNATE VAŠA POTROŠAČKA PRAVA U E-TRGOVINI? (VIDEO)
Sa epidemijom korona virusa onlajn kupovina je postala nova navika kod brojnih potrošača. U većim gradovima u Srbiji pa i u Nišu zaživele su dostave hrane na kućnu adresu a pijace su uvele onlajn naručivanje poljoprivrednih proizvoda. Koliko je bezbedna interent kupovina i da li kupci znaju svoja prava istraživali smo na Svetski dan potrošača.
Klasične prodavnice i lokali, kafići i restorani neće biti potisnuti a onlajn iskustvo ne može da zameni kontakt uživo sa prodavcem, ali je činjenica da je onlajn tržište doživelo bum kao nikada pre. Zbog toga se, između ostalog, menjao i Zakon o zaštiti potrošača.
Od sredine decembra prošle godine na snagu je stupio novi Zakon o zaštiti potrošača i važi i za robu koja se naručuje od domaćeg e-trgovca odnosno iz domaćeg web šopa.
Zakon ne važi za strane sajtove i onlajn platforme. Na kupovinu robe od stranog trgovca primenjuje se zakon države sedišta prodavca.
Potrošači su zaštićeni samo u slučaju da su robu kupili od registrovanog proizvođača, kaže Perica Stojčev, Centar za zaštitu potrošača „Forum“ Niš
U slučaju da je potrošač kupio robu kojom nije zadovoljan od fizičkog lica koje neregistrovano obavlja prodaju na internetu, može se obratiti licu od koga je robu kupio i zahtevati svoja prava.
Stvar je volje fizičkog lica da li će zahtev potrošača usvojiti i npr. proizvod zameniti drugim ili vratiti potrošaču novac. Ipak, ako je internet kupovina od fizičkog lica rezultirala prevarom a nakon isporuke se licu gubi svaki trag, na primer ugašen nalog na društvenoj mreži ili nedostupan broj telefona itd, potrošač se može obratiti tržišnoj inspekciji i policiji.