Deca u Srbiji danas provode sate ispred ekrana mobilnih telefona, računara i televizora. Stručnjaci upozoravaju da su sve više izložena medijskim sadržajima bez ikakve kontrole i da školstvo ne nudi dovoljno znanja da bi ih pripremilo za život u digitalnom okruženju. Medijska pismenost trebalo bi da bude obavezan deo obrazovanja, jednako važan kao i čitanje i pisanje, kaže dr komunikoloških nauka Marija Ranđelović.
Ekrani i deca: Stručnjaci upozoravaju na nedostatak obrazovanja za digitalni svet
Kako decu naučiti da razlikuju istinu od manipulacije u svetu preplavljenom medijskim sadržajima? Stručnjaci upozoravaju da je medijska pismenost danas jednako važna kao i čitanje i pisanje. Građani kažu da umeju da prepoznaju lažne vesti, ali je pitanje koliko to znaju deca iako su vičnji sa digitlanim uređajima.
Dr komunikoloških nauka Marija Ranđelović smatra da je ekspanzija novih tehnologija i digitalnih medija donela je brojne izazove za decu i mlade. Umesto kritičkog razmišljanja, često se nudi brza i površna zabava i postaju žrtve maniuplacije i površne socijalizacije.
“Deca su upijači, oponašaju i njihova socijalna isključenost je izazvana dugim boravkom na nekim platformama.”
Medijska pismenost u obrazovnom sistemu Srbije je još nedovoljno zastupljena, smatra Ranđelović i dodaje da je neophodno da medijska pismenost postane obevezan predmet na nastavničkim fakultetima i u školama. Nastavnici moraju biti osposobljeni da pomognu deci da prepoznaju kvalitet informacije i vrednosti koje mediji prenose.“
“Opasno je to, zahteva jedan multudisciplinarni pirtup svih stručnjaka, psiholozi, psihijatri, pravnici I druge struke da se vidi šta ćemo sa tim.”
Ranđelović ističe da medije ne treba demonizovati, već ih koristiti kao saveznike u obrazovanju. Posebno naglašava značaj čitanja od najranijeg uzrasta, jer ono razvija kritičko mišljenje i maštu. Prema njenom mišljenju, medijska pismenost predstavlja najbolju alternativu cenzuri i ključni je način da deca odrastu u kritički osposobljene građane. Dok se čekaju sistemske promene u obrazovanju, odgovornost za razvoj ovih veština i dalje leži na roditeljima i nastavnicima, zaključuje Ranđelović.
