уторак, јун 3

Prvi putnički avion poleteo sa niškog aerodroma pre tačno 90 godina

Avion koji je imao čast da prvi poleti sa niškog aerodroma bio je „Spartan Cruiser II“, registarske oznake YU-SAP, koji je simbolično nosio ime – „Niš“. Letovi na ovoj liniji odvijali su se sezonski, od maja do oktobra, koristeći pomenute tromotorne avione, kao i starije tipove „Potez 29-2“.
0
431

Prema zapisima iz knjige Sto godina srpske avijatike u Nišu, autora Milorada Petkovića i Dušana Senćanskog, niški aerodrom kod Medoševca, tada uglavnom vojni, bio je prilagođen za civilni saobraćaj zahvaljujući potrebi grada koji se brzo razvijao kao industrijski i trgovinski centar.

Jedan od ključnih ljudi u tom periodu bio je Dragoljub H. Nešić – Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra „Aeroput“-a. Njegov entuzijazam doprineo je brzoj popularizaciji letenja u Nišu – već 15. maja 1935. godine štampan je prvi promotivni letak, koji je pozivao građane da „lete i putuju avionom“. Autobuska veza sa aerodromom bila je organizovana iz centra grada – od tadašnjeg „Park-hotela“.

Već naredne godine, 1936, linije su nastavljene ka Beogradu i Skoplju. Statistika iz tog perioda beleži da je linija Niš – Beograd imala više putnika od one ka Skoplju. Posle kraće pauze, 1939. godine „Aeroput“ ponovo uvodi liniju Beograd – Niš – Skoplje, a zasluge za to pripisuju se i tadašnjem premijeru Kraljevine Jugoslavije, Nišliji Dragiši Cvetkoviću.

Tri decenije tišine

Zbog Drugog svetskog rata razvoj civilnog aviosaobraćaja bio je prekinut, a Niš je ponovo uvršten u avio-mrežu tek 1971. godine, čarter letovima nove nacionalne kompanije „JAT“. Letovi su realizovani avionima „Convair CV-440“ ka Tivtu i Splitu.

Pozitivan odziv građana doveo je do osnivanja preduzeća „Aerodrom Niš“ 1972. godine, a sledeće godine otpočeli su sezonski letovi ka jadranskoj obali. U saradnji sa „Pan Adriom“, linije iz Niša su do 1975. povezivale Niš sa Beogradom, Skopljem, Titogradom, Tivatom, Mostarom, Splitom i Zagrebom.

Međutim, u godinama koje su usledile, civilni saobraćaj ponovo stagnira, sve do 1986. godine kada je otvoren rekonstruisani civilni aerodrom u Nišu, a prvi let iz Beograda označio je novo poglavlje a od juna 2015. godine započinje savremena faza razvoja niškog aerodroma „Konstantin Veliki“, koji danas beleži stalni rast broja putnika, linija i avio-kompanija.

Comments are closed.