среда, април 30

Prvi putnički avion poleteo sa niškog aerodroma pre tačno 90 godina

Avion koji je imao čast da prvi poleti sa niškog aerodroma bio je „Spartan Cruiser II“, registarske oznake YU-SAP, koji je simbolično nosio ime – „Niš“. Letovi na ovoj liniji odvijali su se sezonski, od maja do oktobra, koristeći pomenute tromotorne avione, kao i starije tipove „Potez 29-2“.
0
208

Prema zapisima iz knjige Sto godina srpske avijatike u Nišu, autora Milorada Petkovića i Dušana Senćanskog, niški aerodrom kod Medoševca, tada uglavnom vojni, bio je prilagođen za civilni saobraćaj zahvaljujući potrebi grada koji se brzo razvijao kao industrijski i trgovinski centar.

Jedan od ključnih ljudi u tom periodu bio je Dragoljub H. Nešić – Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra „Aeroput“-a. Njegov entuzijazam doprineo je brzoj popularizaciji letenja u Nišu – već 15. maja 1935. godine štampan je prvi promotivni letak, koji je pozivao građane da „lete i putuju avionom“. Autobuska veza sa aerodromom bila je organizovana iz centra grada – od tadašnjeg „Park-hotela“.

Već naredne godine, 1936, linije su nastavljene ka Beogradu i Skoplju. Statistika iz tog perioda beleži da je linija Niš – Beograd imala više putnika od one ka Skoplju. Posle kraće pauze, 1939. godine „Aeroput“ ponovo uvodi liniju Beograd – Niš – Skoplje, a zasluge za to pripisuju se i tadašnjem premijeru Kraljevine Jugoslavije, Nišliji Dragiši Cvetkoviću.

Tri decenije tišine

Zbog Drugog svetskog rata razvoj civilnog aviosaobraćaja bio je prekinut, a Niš je ponovo uvršten u avio-mrežu tek 1971. godine, čarter letovima nove nacionalne kompanije „JAT“. Letovi su realizovani avionima „Convair CV-440“ ka Tivtu i Splitu.

Pozitivan odziv građana doveo je do osnivanja preduzeća „Aerodrom Niš“ 1972. godine, a sledeće godine otpočeli su sezonski letovi ka jadranskoj obali. U saradnji sa „Pan Adriom“, linije iz Niša su do 1975. povezivale Niš sa Beogradom, Skopljem, Titogradom, Tivatom, Mostarom, Splitom i Zagrebom.

Međutim, u godinama koje su usledile, civilni saobraćaj ponovo stagnira, sve do 1986. godine kada je otvoren rekonstruisani civilni aerodrom u Nišu, a prvi let iz Beograda označio je novo poglavlje a od juna 2015. godine započinje savremena faza razvoja niškog aerodroma „Konstantin Veliki“, koji danas beleži stalni rast broja putnika, linija i avio-kompanija.

Comments are closed.