Ristić: Tema bezbednosti dece na internetu jedno od najprioritetnijih pitanja društva
Ministar informisanja i telekomunikacija Dejan Ristić izjavio je da tema bezbednosti dece na internetu postaje jedno od najprioritetnijih pitanja svakog društva, pa i u Srbiji, i dodao da su edukacija i odgovornost kako koristiti internet najvažniji za bezbednost dece na internetu.
On je uoči panela „Odgovornost u podizanju nivoa digitalne pismenosti“ u okviru konferencije „Sigurno surfovanje: Bezbedna i odgovorna upotreba interneta kod dece i mladih“ rekao da se, nažalost, suočavamo sa brojnim izazovima unutar digitalne sfere. Ristić je dodao da kao što postoje pozitivne strane interneta i njegovog korišćenja, tako postoje i brojni izazovi sa kojima se društvo suočava.
„Digitalni svet jeste jedna ogromna inovacija koja se obogaćuje iz dana u dan novim sadržajima. Postavlja se pitanje naše lične odgovornosti, na koji način koristimo inovacije i da li ih koristimo ili zloupotrebljavamo i to najviše u kontekstu bezbednosti i zaštite“, rekao je Ristić.
Naveo je da zbog toga Ministarstvo informisanja i telekomunikacija od 2017. godine ima svoj Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu, koji je jedini institucionalni okvir, ne samo u Srbiji, već u čitavoj Evropi.
„Cilj nacionalnog kontakt centra je dvostruk. Sa jedne strane, prevencija, dakle obrazovanje, sticanje znanja i veština na koji način prepoznati izazove, kako odgovorno koristiti internet i na koji način prepoznati izazov. Sa druge strane, naravno, reakcija u onim slučajima kada već dođe do neželjene situacije, na koji način pomoći detetu, roditeljima, nastavnicima, zajednicima, porodicama. I tu Nacionalni kontakt centar obavlja zaista izuzetnu funkciju“, rekao je on.
Istakao je da Nacionalni kontakt centar realizuje aktivnosti na prostoru čitave Srbije, ali i Republike Srpske i da su mnoge evropske zemlje zainteresovane da preuzmu naš model Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu. Istakao je da ukoliko dođe do neprijatne situacije Nacionalni kontakt centar, pre svega, obavlja razgovora sa licem, najčešće sa maloletnim licem, sa roditeljima, nastavnicima, drugarima da bi saznao o čemu se radi.
„Na osnovu toga se procenjuje koliko je opasna situacija, da li treba uključiti i druge organe, MUP, tužilaštvo za tehnološki kriminal, centre za socijalni rad, Ministarstvo prosvete. Podaci nam do sada govore da imamo razloga za zabrinutost, imamo razloga da budemo još oprezniji, ali pre svega kao građani, roditelji i društvo, a onda i kao država. Važno je da što više naših građana, posebno dece, prođe kroz obrazovne programe Nacionalnog kontakt centra. Pored toga, pre nekoliko meseci po prvi put smo počeli sa relaizacijom obrazovnih programa koji su namenjeni roditeljima, kako bi oni mogli da prepoznaju izazove sa kojima se deca suočavaju“, rekao je on.
Ristić je zamolio, pre svega, roditelje da odvoje vreme za te obrazovane programe, kako bi se lakše izborili sa izazovima koje nameću nove tehnologije.