SAJBER STRUČNJACI: ZABRANA DRUŠTVENIH MREŽA NEMOGUĆA (VIDEO)
Posle peticije da se ukinu rijaliti programi kao i društvena mreža TikTok za koju građani smatraju da svojim sadržajem negativno utiče na decu, specijalista za sajber bezbednost Goran Kunjadić objašnjava da je to nemoguće jer je kontrola sadržaja društvenih mreža u nadležnosti njihovih vlasnika. To znači da TikTok kao i druge sadržaje na internetu tehnički nije moguće zabraniti, ali da roditelji učenika mogu da kontrolišu vreme na kojima njihova deca provode na interentu.
Sve društvene mreže mogu da se zabrane u nekom određenom obimu, da se blokiraju određene IP adrese, ali do tih adresa se može doći okolnim putem. Drugačije rečeno zabrana je nemoguća, kažu sajber stručnjaci.
Ipak, građani posle velike tragedije u osnovnoj školi u Beogradu smatraju da bi decu trebalo manje izlagati internet sadržaju.
Država ne može kontrolisati društvene mreže jer je njihova kontrola u nadležnosti vlasnika, objašnjava specijalista za sajber bezbednost Goran Kunjadić.
„Kontrola je u nadležnosti vlasnika tih društvenih mreža koji donose pravila o tome koje sadržaje će da objavljuju, a koje ne Mi kao posmatrači tu ne možemo bogzna šta da uradimo. Smatram da bi vlasnici društvenih mreza trebalo da prepoznaju negativne sadržaje i da ih zabrane. Oni mogu da se zabrane u nekom određenom obimu, da se blokiraju određene IP adrese, ali do tih adresa se može doći okolnim putem, tako da je zabrana defakto nemoguća“, objašnjava Goran Kunjadić, specijalista za sajber bezbednost.
Facebook je još 2020. ažurirao svoju politiku govora mržnje, kako bi kontrolisao sadržaj koji negira ili izmenjuje činjenice holokausta. Youtube je uveo poseban kanal za decu kako bi im onaj za odrasle bio banovan ali sami roditelji moraju tu opciju da aktiviraju i da kontrolišu, jer nasilni sadržaji kao u video igrama mogu biti inspiracija za zločine.
„Dešava se da se terorističke grupe obučavaju na tim igricama, što je recimo dokazano za vreme postojanja Islamske republike na Bliskom Istoku, čiji su pripadnici praktično uvežbavali napade, tako što su lomili određene likove u tim igricama“, kaže Kunjadić.
Najpopularnije društvene mreže trenutno su Instagram, Tik tok i Snepčet. Iako korisnici moraju da budu punoletni postoje načini kao se deca registriju a samim tim imaju i konstantan neknstrolisan pristup.
Danas oko 45% dece uzrasta od 13 do 17 godina su gotovo neprestano na različitim mrežama. Američki psiholozi kažu da socijalni mediji negativno utiču jer je od 2012. sa njihovom ekspanzijom došlo do povećanja stope depresije među tinejdžerima.