ŠTA JE JEDINSTVENO UPRAVNO MESTO? (VIDEO)
Zašto su hodnici velelepnog zdanja Gradske uprave u Somboru prazni? Gde su one uobičajene slike građana koji zbunjeno i često uz ljutnju idu od jedne do druge kancelarije tražeći informacije ili jureći za onim jednim papirom koji im nedostaje?
Građane smo pronašli u prostoru jedinstvenog upravnog mesta. Ovde su došli kako bi na jednom mestu obavili razne administrativne poslove. Grad Sombor je jedna od lokalnih samouprava koja je koristeći rezultate reforme javne uprave uvela sistem jedinstvenog upravnog mesta koji građanima omogućava da veliki broj različitih administrativnih poslova obave na jednom mestu. Zahvaljujući sredstvima Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave Sombor je za građane uredio i opremio prostor sa 12 šaltera od kojih je 9 za određene oblasti kao što su građevinarstvo, lokalna poreska administracija, dečija i socijalna zaštita, izdavanje izvoda iz matične knjige i državljanstva, a tri šaltera su opšta i služe za podnošenje podnesaka. Otvoren je i šalter za preduzetnike. Tu su još i šalteri MUP-a na kojima građani mogu da podnesu zahteve za izdavanje ličnih dokumenata i ispostava Pošte Srbije.
O tome kako radi jedinstveno upravno mesto govori Helena Roksandić Musulin, načelnica Gradske uprave Sombor: Suština jedinstvenog upravnog mesta je da ono bude kontakt tačka. Da jednim dolaskom građanin na jednom šalteru dobije sve relevantne informacije, podnese zahtev, a na istom tom mestu dobije rešenje u cilju ostvarivanja svojih prava. Jedinstveno upravno mesto građanima smanjuje gubitak vremena i eliminiše nepotrebne troškove jer upravo na jednom mestu dobijaju sve potrebne informacije u ostvarivanju svojih prava i zaštiti svojih pravnih interesa.
Na šalterima građani mogu da obave različite poslove. Sve je mnogo brže i jednostavnije, jer je reformom javne uprave koja se sprovodi uz podršku Evropske unije omogućeno da državni organi međusobno elektronskim putem razmenjuju različite podatke i dokumente o građanima. Zbog toga građani više ne moraju da obijaju pragove različitih službi i institucija, a i samim službenicima je posao u mnogome olakšan. Kako to izgleda na primeru jednog od šaltera jedinstvenog upravnog mesta u Somboru?
Ja sam Tatjana Trajkovski i radim na šalteru gde se daju informacije korisnicima socijalne pomoći i porodicama sa decom. Ovde mogu dobiti kompletnu informaciju. Konkretno, korisnici socijalne pomoći imaju pravo na dečiji dodatak, imaju pravo na subvencionisane cene komunalnih usluga, mogu biti energetski ugroženi kupci gde ne plaćaju struju u jednom delu u odnosu na to koliko imaju članova domaćinstva, i dobiju informaciju o tome gde bi mogli ostvariti svoja druga prava. Ovde donose rešenje o socijalnoj pomoći i ličnu kartu. Ostalu dokumentaciju prikupljamo sami. Svuda gde se vodi evidencija po službenoj dužnosti od naših ustanova mi tražimo elektronskim putem informacije i stranka će doći samo ovde i ne mora ići na druga mesta.
Kada završe posao zbog kojeg su došli u lokalnu samoupravu, građani Sombora mogu i da u elektronskoj knjizi utisaka ocene njen rad. Zašto je ovo važno za samu lokalnu samoupravu?
Svi odgovori se objedinjuju na jednom mestu i to nam doprinosi da vidimo šta još možemo da unapredimo i da povećamo efikasnost, transparentnost, delotvornost i ekonomičnost rada gradske uprave, kaže Helena Roksandić Muslin.
A u vreme korone i još jedno podsećanje – pre dolaska u neku instituciju proverite da li je posao zbog kojeg dolazite moguće obaviti elektronskim putem, jer su zahvaljujući reformi javne uprave mnoge njene usluge dostupne i preko interneta.