DA LI IKO ŠALJE NOVOGODIŠNJE ČESTITKE?
U eri digitalnog doba, tradicionalno slanje čestitki putem pošte postaje retkost, a SMS i poruke preko raznih aplikacija su postale standard. Međutim, mnogi se sa nostalgijom sećaju pravih čestitki, koje su pažljivo birane I još pažljivije ispisivane. Komunikolozi kažu da načini slanja želja za Novu godinu oslikavaju današnje vreme u kojem nema više empatije kao ranije i da dominira otuđenost. Istraživali smo da li praznične čestike iko kupuje?
U svako poštansko sanduče godinama stižu samo računi. Čestitke za novogodišnje praznike su retkost. Nišlije kažu da su poslednju možda dobili pre 20 godina.
Uprkos trci s vremenom, pojedini građani se još uvek prisećaju čari kupovine i slanja čestitki. Oni s nostalgijom govore o tome kako su dobijene čestitke stavljali u okvire, čuvajući ih kao dragocene uspomene. To potvrđuju i retki prodavci papirnih čestitki.
“Nišlije retko kupuju, samo oni kojima se javlja nostalgija za pravim prazničnim čestitkama ili da je ubace u novogodišnji poklon”, kaže Ljubinka Stanišić predsednica Udruženja “Aktiv žena” Niš
Običaj slanja čestitki vuče korene iz Velike Britanije, iz daleke 1843. godine kada je preduzetnik Henri Kol naručio prvu čestitku. Pre tačno 180 godina praznične čestitke su za motiv imale proleće, vile, patuljke, cveće i izvore.
Kako istorija kaže, tada sneg, pahulje i Deda Mraz nisu bili u modi. Slanje čestitki doživljava svoje zlatno doba osamdesedetih i devedesetih godina 20. veka. Tada su prosečna domaćinstva širom sveta primala od 20 do 30 čestitki za vreme praznika. Danas svega nekoliko, ili čak nijednu.
Komunikolozi kažu da način slanja želja za Novu godinu oslikava današnje vreme u kojem nema više emptije I da dominira otuđenost koja je izraženija otkako su se pojavili mobilni telefoni, interent i društvene mreže.
“Promenilo se vreme i način komunikacije. Svi sada koriste Viber, Whatsup, društvene mreže, a novije generacije čak koriste više stikere i emotikone nego da pišu poruke”, kaže komunikolog Dušan Aleksić.
U poslednjoj novogodišnjoj noći, od 20 sati 31. decembra do 8 sati ujutru 1. januara kroz samo jednu mrežu mobilnog operatera razmenjeno je više od 6,3 miliona SMS poruka, dok je u inostrasntvo poslato više od 55.000.
Preko drugih besplatnih online aplikacija broj e poruka se u Srbiji procenjuje na više od 300 milijardi.