Kovid i zdravi načini života

 

Epidemija kovid 19 promenila je živote svih stanovnika planete, odložila brojne kulturne, sportske manifestacije,uslovila privredni pad, razvila kod ljudi brojne strahove i sumnje. Svakodnevna izloženost negativnim informacijama i stresnim situacijama, dodatno je otežavala i činjenica da ljudi ne mogu da izadju van svojih kuća, kada oni to požele i kada  im  je to zaista potrebno.

Svi oni koji su upražnjavali zdrav način života pre epidemije, očekivali su sa velikim nestrpljenjem otvaranje sportskih sala, teretana, fitnes centara  u koje su nekada odlazili održavajući na taj način, fizičku kondiciju.

 

Ovi sportski sadržaji su ponovo na raspolaganju  međutim, virus je i dalje prisutan. Zbog toga odlazak u teretanu,fintes centar  zahteva preduzimanje striktnih mera zaštite.

Posebno rizičnu grupu predstavljaju  oni koji imaju bolesti srca ili pluća, dijabetes, hronične bolesti, oslabljen imuni sistem. Treninzi koji se održavaju u zatvorenom prostoru u ovom trenutku nisu najbolja ideja, ali su dobra zamena treninzi koji se održavaju na otvorenom prostoru.

 

Od strane  virusologa i epidemiologa, sugerisano  je putem medija  da se distanciramo od drugih, često peremo i dezinfikujemo ruke, izbegavamo dodirivanje zajedničkih predmeta, i da kad god je to moguće ostanemo kod kuće.

 

Bazično zdravstveno stanje organizma ima uticaj na to kako će naše telo da podnese infekciju. Takođe,  gojaznost, astma, srčane bolesti,visok krvni pritisak, dijabetes tipa 2 i druga hronična oboljenja smatraju se  faktorima rizika za najozbiljnije ishode kovida-19.

Poznato je da su ona u mnogome povezana za ishranom i stilom života. Poznato je da zdrav i optimalno funkcionalan imuni sistem ključna tačka odbrane od svih vrsta virusa, uključujući i koronu.

Imuni sistem funkcioniše u svakom trenutku, ali specifične ćelije postaju aktivirane prisutnošću patogena. Aktivacija dovodi do značajnog povećanja potražnje imunog sistema za supstratima koji proizvode energiju, uključujući masne kiseline, glukozu i aminokiseline.

Neke hranljive materije, poput vitamina A i D, direktni su regulatori ekspresije gena u imunološkim ćelijama. One igraju ključnu ulogu u sazrevanju, diferencijaciji i reakciji imunih ćelija.

Antioksidansi takođe igraju ključnu ulogu u zaštiti organizma od oksidativnog stresa. Klasični antioksidativni vitamini uključuju vitamin C i E, uključujući antioksidativne enzime kao što su katalaza, peroksidaza i superoksid dismutaza.

Stoga je zdrava ishrana presudna u borbi protiv epidemije koronavirusa. Dobra ishrana pruža okruženje u kojem imuni sistem može brzo i primereno da reaguje na infekciju. U međuvremenu, nedostatak hranljivih materija čini telo i imuni sistem nesposobnim za ispravan rad.

Pokazalo se da vitamini A, B6, folati, C, D i E, uključujući elemente u tragovima poput cinka, bakra, gvožđa i selena, igraju ključne uloge u jačanju imunog sistema i smanjenju rizika od infekcija i smanjenju rizika od infekcija.-objašnjavaju stručnjaci.

Najbolji način da se izbegne bilo koja zarazna bolest jeste da se izbegava sama klica. Socijalno distanciranje, tj. fizička udaljenost je najefikasniji put ka sprečavanju širenje mikroba.  Udaljenost je posebno važna ako neko kašlje ili kija u tom slučaju ovaj razmak treba biti najmanje dva  metra.

 

Posebnu pažnju potrebno je obratiti  na higijenu  ruku jer dodirivanjem kvake, slavine, radne površine  virus može ući u respiratorni sistem. Zbog toga  stalno u medijima, stručnjaci podsećaju stanovništvo koliko je važna higijena ruku. Oprati i dezinfikovati  ruke pre dodira očiju,nosa i usta. Izbegavati javne prostorije što je više moguće, ukoliko to nije moguće, potrebno je izbeći direktni kontakt sa objektima,nositi rukavice ili drugu zaštitnu opremu. Steriliasti radne površine, podove i druge delove kuće koje se koriste za pripremu i konzumaciju hrane, igranje, ležanje…Prati ruke više puta na dan, posebno pre kuvanja i pripremanja hrane. Koristiti sapun i vodu ili koristite sredstvo za dezinfekciju sa najmanje 60% alkohola.

 

Za sve one koji imaju poteškoća da se nose s ovom situacijom, imaju osećaj panike,anksioznosti, psiholozi  savetuju da pozovu neki od brojeva telefona  dežurnih psiholoških savetovališta kako bi dobili neophodnu pomoć. Postoje stručni timovi koji su ovo doba korone veoma aktivni i spremni su u svakom trenutku pomognu ljudima koji se ne osećaju najbolje u ovom periodu koji prilično dugo traje.

 

Zbog toga su solidarnost, empatija veoma važni, posebno u trenucima koji su veoma teški za stanovništvo čitave planete.Dobra organizacija, šetnja, fizička aktivnost, razgovor sve su to aktivnosti koje će pomoći ljudima da se lakše i brže vrate svojim svakodnevnim obavezama i zadacima koji su zbog epidemije ostali ne završeni ili da krenu u neki novi početak nakon teškog perioda.